Autor Tema: Prikaz kompakt diskova — Tradicionalna muzika Srba u Vojvodini  (Pročitano 3767 puta)

Članak primljen 22. 11. 2007.
UDK 78(=163.41)(497.13)(049.3) Fracile N.

PRIKAZI KOMPAKT DISKOVA

NICE FRACILE: TRADICIONALNA MUZIKA SRBA U VOJVODINI
Antologija, SD 1, Matica srpska,
Novi Sad, 2006.

Istraživanja tradicionalne muzike Vojvodine započeta su još 1912. godine kada je Bela Bartok (Bela Bartok) snimio dvadesetak vokalnih i instrumentalnih primera muziciranja Srba u Banatu. Sredinom i tokom druge polovine 20. veka srpsku muzičku praksu ovog prostranog područja istražuju Danica i Ljubica Janković, Miodrag Vasiljević i Dragoslav Dević. Kod svih pomenutih istraživača muzika vojvođanskih Srba bila je samo segment ukupnih profesionalnih aktivnosti, kome su se u određenoj meri posvetili u jednom trenutku svoje karijere. Međutim, profesor etnomuzikologije na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, dr Nice Fracile, proučavanju vojvođanske muzičke prakse posvetio je čitav radni vek. Njegova terenska istraživanja započeta su još 1979. godine, a može se reći da još uvek nisu završena, odnosno da će trajati sve dok i profesor Fracile bude profesionalno aktivan. Zahvaljujući činjenici da je godinama sarađivao sa kolegama iz RTV Novi Sad, njegova lična audio zbirka broji preko 2500 hiljade kvalitetnih snimaka, od kojih je mnoge danas nemoguće snimiti.

Sticajem okolnosti, ova obimna terenska građa donedavno je bila nedostupna široj slušalačkoj publici. Tek 2006. godine, u izdanju Matice srpske, objavljen je prvi od dva planirana kompakt diska, objedinjenih u okviru antologije pod nazivom Tradicionalna muzika Srba u Vojvodini.

Na prvom kompakt disku antologije Tradicionalna muzika Srba u Vojvodini nalazi se 40 karakterističnih primera vokalne i vokalno-instrumentalne prakse starosedelaca, ali i Krajišnika, Kordunaša, Banijaca, Ličana, Dalmatinaca i Hercegovaca, koji su u Vojvodinu naseljavani u etapama počev od vremena nakon Prvog svetskog rata. Njihove veoma različite muzičke prakse (jednoglasno i višeglasno pevanje Srba starosedelaca, pevanje "na glas" Srba iz Hrvatske i Bosne i Hercegovine, izvođenje pesama "na bas" u maniru novije seoske tradicije), objedinjene su žanrovskom klasifikacijom prema godišnjem, a potom životnom ciklusu obredno-običajnih radnji uz koje su se ove pesme nekada izvodile. Nažalost, većina zabeleženih primera, prvenstveno obrednih pesama, pripadaju, kako to Nice Fracile u uvodnom tekstu formuliše, "pasivnom repertoaru", odnosno više se aktivno ne izvode. Kao i većina etnomuzikoloških audio izdanja, prvi kompakt disk antologije Tradicionalna muzika Srba u Vojvodini predstavlja zvučnu rekonstrukciju nekadašenje pevačke prakse. Pored toga što rekonstruiše zvučni prostor koji ne postoji aktivno u današnjem vremenu, ovaj kompakt disk, zbog odluke profesora Fracilea da u odabir pesama uključi i primere Srba iz raznih krajeva bivše Jugoslavije koji su se doselili na teritoriju Vojvodine, predstavlja i svojevrsnu etnomuzikološku (re)konstrukciju geografskog prostora. Ličani, Banijci, Bosanci, Hercegovci, Krajišnici i Kordunaši u jednom trenutku istorije su se našli na istoj teritoriji sa vojvođanskim Srbima i, ne mešajući se, nastavili da neguju svoju muzičku praksu. Pevali su pesme koje su se nekada izvodile, na prostoru na kome se nikada nisu izvodile. Zbog toga ovaj kompakt disk predstavlja specifičan "iskorak" iz vremena i prostora, ali baš na taj način neposredno, a simbolično, odslikava heterogenost i višeslojnost "vojvođanske" muzike.

U okviru pesama koje su se izvodile tokom godišnjih obreda i običaja najraznovrsnije su one koje su se pevale tokom zime. Među njima su jedna materinska, nekoliko korinđaških i po jedan vertepski i vučarski napev. Za njima slede lazaričke, kraljičke i dve đurđevdanske pesme. U okviru napeva koji su se izvodili tokom leta su dodolski, ivanjski, kosački i žetvarski primeri, a jesenji ciklus običaja predstavljen je jednom prelskom pesmom.

Posebnu dragocenost na ovom kompakt disku predstavljaju primeri koji pripadaju tzv. dečijem repertoaru, koji su retko predmet etnomuzikoloških interesovanja. U pitanju su jednostavne melodije koje prate raznovrsne dečije igre, kao što su "Ringe, ringe, raja" ili "U Severnoj Americi", a koje se mogu naći i u repertoaru drugih naroda Vojvodine.

Među pesmama koje su se nekada izvodile u okviru svadbenog rituala, objavljeno je ukupno šest primera svatovaca, koji su izvođeni na različite meloritmičke obrasce, a pripadali su repertoaru banatskih Srba starosedelaca. U rekonstrukciji zvuka svadbenog obreda, zbog ograničene minutaže ukupnog trajanja kompakt diska, koja je uobičajeno svedena na oko 60 minuta, ovoga puta su, nažalost, izostali primeri svatovskog pevanja Srba iz drugih krajeva. Nadajmo se da će bogata zvučna kolekcija profesora Fracilea u budućnosti ipak ugledati svetlost dana.

Srazmerno najveći broj pesama sa ovog audio izdanja pripada svakodnevnom pevačkom repertoaru. S obzirom na činjenicu da potiču iz različitih muzičkih kultura, one su po svojim muzičko-poetskim karakteristikama veoma raznovrsne. Pored banatskog bećarca, tu su groktalice iz Bosne i Kninske krajine, banijske i kordunaške ojkače, a narativno pevanje je ilustrovano sa dva primera: pesmom Vila gnezdo ptica lastavica u izvođenju krajiške muške grupe pevača i poznatom baladom Seja brata na večeru zvala, koju je otpevao Srbin Banaćanin iz Banatskog Novog Sela.

U okviru prvog kompakt diska iz serije Tradicionalna muzika Srba u Vojvodini objedinjene su veoma različite muzičke prakse Srba iz raznih krajeva bivše Jugoslavije: hristijanizovani tekstovi mnogih vojvođanskih pesama, naročito božićnih, mešaju se sa neposrednim paganskim idejama iskazanim u vučarskim pesmama, a melodijski razuđeno, gotovo "horski" artikulisano pevanje vojvođanskih Srba smenjuje se sa grleno izvedenim sekundnim sazvucima dinarske muzike. Pored toga što neposredno oslikava raznovrsnost muzičkih kultura koje postoje na teritoriji "severne Srbije", kompakt disk Tradicionalna muzika Srba u Vojvodini neposredno oslikava i suštinu svake antologije, a to je neminovna heterogenost. Posebnu dragocenost ovog izdanja predstavlja raskošna prateća knjižica štampana na 75 strana, u kojoj se nalazi obimna studija o tradicionalnom pevanju, na srpskom i engleskom jeziku, upotpunjena brojnim fotografijama i kartom Vojvodine sa naznačenim mestima u kojima su primeri snimljeni.

Drugi kompakt disk iz ove serije je u pripremi. Biće posvećen srpskoj instrumentalnoj muzici koju je profesor Nice Fracile beležio širom Vojvodine poslednjih dvadesetak godina. Kao i prvi, i ovaj kompakt disk predstavljaće pravi kuriozitet među retkim etnomuzikološkim izdanjima sa ovog prostora, odražavajući svu raznovrsnost muzičkih tradicija koje se među vojvođanskim stanovništvom i danas neguju.

Selena Rakočević

[postavljeno 29.09.2010]
Sačuvana